CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, April 9, 2009

Bakso oh Bakso

Semlm lepas ambik rayyan kat umah pengasuh , pengasuh dia bagi aku satu tu
pware meat ball..hari tu baru aku tanya macamna nak buat bakso ..so dia bagi lah resepi kat aku..maybe dia ingat aku suka makan bakso barangkali..dia bagi kat aku meat ball..pagi tu masa hantar rayyan aku bagi kat dia moist coklat cake..kirenya berbalas-balas lah ni..hehhhehe.lepas ambik jer rayan aku dan suami terus pergi ke giant..beli barang untuk buat bbq.kawan suami aku lah request nak bbq kambing ...x ambik untung pun ..just tlg jer...balik dari giant badan pun terasa letih..ingat x mau masak ..nak beli jer ..tapi suami aku kata nak makan bakso pulak..teringat lah mak ngasuh rayyan baru jer bagi meat ball kat aku..so balik jer ..kemas apa2 yang patut ..aku siap sedia utk masak bakso..alah tgk dlm peti ais x der pulak daging nak buat kuah bakso tu..hari tu aku ada lah beli kambing kat tesco so aku potong sikit kambing tu pastu aku terus rebus buat sup ..yummymy sedap gak yer..bile dapat air dari kambing tu..hehhe...sini aku tempek kan resepi bakso yang dikongsi oleh mak ngasuh rayyan ...resepi tu aku x tahu sukatan banyak mana..tapi korang pandai2 lah yer adjust sendiri...layan jer...

Resepi Bakso :

Kuah
1. Bawang merah - blend
2. bawang putih - blend
3. halia- blend
4. lada putih - blend
5. tulang /lemak daging ( kalau x der hentam jerlah daging biasa pun boleh nak buat kuah jer)
6. meat ball

Cili
1. cili
2. minyak sikit untuk menggoreng cili tadi
3. garam

Bahan2 untuk hiasan lah
1. daun bawang di hiris
2. bawang goreng
3. kubis di racik halus2
4. tomato sos
5. kicap


Cara-cara membuatnya:
1. Rebus tulang / daging .pastu air rebusan pertama buang pastu rebus lagi sampai empuk
2. then , masuk bahan2 yang di blend.pastu masuklah garam secukup rasa pastu masuk meat ball.Bile dah letak meat ball jgn lama lah ..tgk meat ball tu dah naik then angkat meat ball tu asing dari kuah takut meat ball tu hancur pulak ..
3. dah jadi dah kuah dia
4. untuk sambal cili dia pulak goreng sikit cili tu ..guna minyak sikit jer..tgk dah layu angkat pastu blend cili tadi ..kalau nak blend kering pun boleh nak blend letak air pun boleh gak..pastu masukkan garam .nak tumbuk pun boleh gak..ikut suka hati lah yer..pastu liaperah limau nipis sikit..resepi asal x letak..sajer jer nak bagi masam sikit kan..jgnlah letak banyak..sekadar rasa jer yer..
5. then , bile nak makan letaklah tomato sos sikit , kicap sikit, tabur bawang goreng , kubis, daun bawang ...sedap..


Share/Bookmark

0 comments: