CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, January 20, 2011

2011

setelah setahun x update blog.almaklumlah dop gila ngan fb ..so blog n fs dah dilupakan..rindu rasanay kat blog masakan ku ini ..matlamat sebenar nak letak n3 masakan je semua..tapi dah bercampuk aduk .
nak cerita sikit sal azam lah ..actualy aku ni ada byk azam..tapi azam aku ni memang dari 10 thn lepas gamatnya semua x tercapai..nak kata aku ni berazam yang susah nak dapat tidak jugak ..oleh kerana malas tu yang x tercapai sampai sekrang ..so thn ni insyallah nak buat betul2 lah ...sepanjang thn 2010..banyak suka duka yang aku hadapi ..awal thn 2010 kami sekeluarga bercuti ke langkawi ..bestnya sebab bawa anak2 bercuti..gembira diorang bile bercuti ..thn 2010 gak lah aku pertama kali jejak kaki ke oversea dan mempunyai pasport sendiri ....alah padahal gi jakarta je..kire oversea lah kan ..hheheh..bulan 5 aku pergi ngan kawan2..seramai 4 orang , then kali kedua aku pergi bln 7 ngan suami berdua je, anak tinggal kat mak ..:)..shopping sambil honeymoon lah ..tapi sebelum tinggal anak2 aku dah umpan dah ngan pelbagai janji2 manis..tapi alhamdulilah semua yang aku janji kat diorang aku tunaikan..gembira lah dioraang ..siap bagitau lagi" kalau mama dan abah nak pergi jakarta haiqal x kisah pun , janji beli beg yang hebat2 untuk haiqal"..lagilah suka bile anak dah cakap gitu kan .tapi masa kiteorg berdua pergi asyik2 dop teringat kat anak2 je..yerlah mama n abah dai g jalan2 anak kena tinggal ..
byk lagi lah kisah suka duka aku nak cerita ..tapi dah lupa lah ..heheh
so berbalik kite ke thn ni 2011, dah ada 2 planing .satu bulan 3 and satu lagi bulan 5..hopefully semua berjalan lancar ..kite tutup dulu cerita samapi sini then nanti lain hari aku cerita lagi kat korang semua..


Share/Bookmark

Tuesday, December 15, 2009

Tahun Baru 2010

assalamualkum ..lama betul lah x update blog ni..rasa rindu pulak .bukanya x der masa tapi x der modal nak cerita..lagi2 x der gambar nak letak..banyak resepi terbaru nak kongsi..tapi camera x der ..x der pulak gambar masakan tu kan..nnati orang tanya mana gambarnya..itu yang dah lama x update blog..aktiviti2 pun sama gak..last sabtu , 12.12.09 sambut birthday anak aku yang sulung ..dah masuk 4 thn dah ..dah besar dah permata hati ku..rasa gembira sgt..bersyukur ke hadrat ilahi aku mempunya 3 hero dalam kehidupaan aku ni ..tersaa bahagia sgt..kadang2 anak aku haiqal ada tanay " mama bile nak dapat adik girl" semua kat dalam umah ni boy ....????/hehhe nak jawab macamna entah..tapi aku still jawab lah "kalau mama mengandung lagi haiqal kena doakan supaya dapat adik girl lah ..nanti mama ada teman ..ni semua kawan ngan abah jer" .oklah stoplah pasal ank pompuan kan ..kite berbalik kepada aktiviti buat birthday haiqal tu yer..mula2 tu ingat x mau buat dah birthday dia..kalau buat pun just tiup lilin ngan family jer..tapi haiqal nak panggil orang datang umah ..permintaan anak2 kan ..terpaksa tunai kan gak..memnag seronoklah pada hari jadi dia tu..nak tergelaknya masa lepas tiup lilin tu siap gosok mata..so kiteorg tanya "haiqal nangis ke"..hehhe terharu barangkali kan ..dah lama asyik tanya bile nak sambut birthday dia..
oklah beberapa hari lagi nak masuk tahun baru 2010..apa azam korang semua..aku entahlah azam yang thn 2009 pun x tercapai ..kena bawak dari thun 2009 ke 2010..insyallah nak buat betul2 kan ..hehhehe..azam tu x boleh lah cakap ngan korang semua..nanti x capai lagi..malu lah ..so akhir kata dari aku kan .." SELAMAT THN BARU 2010 '


Share/Bookmark

Tuesday, August 25, 2009

Selamat Berpuasa

Sudah lama x update blog ni..nak kata bz x jugak..baru balik dari mc 3 minggu sebab keguguran anak ke3..kandungan masa tu baru jer 3 bulan.pergi scan doktor kata x der janin dalam karung terkejut lah aku..doktor kata baby dalam tu x membesar ..sedih gak lah bile doktor bagitau perkara tu..tapi kena redha jerlah ..ketentuan dariNYA.selepas balik dari cuti ni rasa cam malas sgt nak kerja almkalumlah dah 3 minggu mc..alhamdullilah sekarang dah betul2 sihat dah boleh jalani ibadat puasa. BUlan puasa ni tengah sibuk ambik tempahan biskut ..antara biskut yanag aku buat ialah almond london, sante finger, bluebery tart n tart nenas ..baru nak mulakan perniagaan.sebelum ni x pernah cuba buat kuih dalam bulan puasa.alhamdullilah sambutan menggalakan jugak..org baru nak merangkak buat busines. ...cari duit lebih untuk hari raya nanti..nanti akan aku letak gambar2 biskut2 yang aku hasilkan.kepada sesiapa yang berminat nak menerai test biskut aku jgn lupa contact aku..hehheheh


Share/Bookmark

Thursday, July 2, 2009

Kelas kek





Gambar ni diamabil masa lia pergi belajar kek ngan maklang azie.kek yang diajar olehnya ialah moist coklat kek..so resepi dia kat bawah ..layan jer...

MOIST CHOC. CAKE

BHN A -

diayak2 cwn tepung gandum

1 cwn serbuk koko1st bpowder

1st soda bicarbonate4

biji telur

2 cwn gula halus

1 cwn susu pekat1 cwn

minyak1½ cwn air panas mendidih

Cara

Pukul gula + telur = kembang (high speed)

Masukkan susu pekat

Masukkan minyak

low speedMasukkan bhn A sedikit demi sedikit

Masukkan air panas dlm adunan tadi (part ni tak perlu pukul just ratakan ngan senduk kayu)Bakar 40-45’


Share/Bookmark

Makan-makan hujung minggu -Masakan Ala Kampung

Hidangan ni lia buat masa makan2 last week kat umah ...jemput kawan2 terdekat ..antara menu pada hari tu ialah kerabu perut, masak lemak cili padi siput, sup tulang , sambal belacan, ikan selayang goreng , ulam-ulaman...


Resepi : Masak Lemak cili padi siput

Bahan2.
1. 1 kg siput sedut (telah dibuang kat bahagian belakan )
2. 6 ulas bawang merah - diblend
3. 3 ulas bawang putih - diblend
4. seinci kunyit hidup - di blend
5. 2 batang serai di ketuk
6. i biji kelapa. dia mabil santannya
7. Satu helai daun kunyit / pucuk kaduk
8. 2 keping asam
8. garam dan gula secukup rasa

cara membuatnya :

1. masukkan bahan2 yang diblend tadi kedalam santan .tunggu sampai santan mendidih masukkan siput + asam keping + serai yang telah diketuk.
2. masukkan garam dan gula secukip rasa, then masukkan daun tadi yang letah di mayang halus.

Bahan -bahan

A:-

Blend 300gm daun pandan

140ml air

B:-420ml air

100gm gula

10gm serbuk agar2

C:-170ml

Cara-cara membuatnya :

Campurkan A n B dlm periuk n masak, didihkan. tutup api, masukkan C n kacau sebati. masukkan kedalam acuan atau mangkuk2 kecil.

Resepi : Kerabu perut

Bahan :

1. setengah kilo perut lembu

2. 2 biji tomato di potong dadu

3. kacang panjang ikut suka nak letak banayk mana yer

4. 2 biji limau nipis dia mabil airnya

5. Satu batang serai dihiris

6. sedikit daun kesum diptong halus.

7. cili merah

8. garam scukup rasa

Cara-cara membuatnya :

1. rebus perut lembu sampai empuk then hiris.

2. masukkan kat dlm mangkuk besar .

3. masukkan kesemua barang yang dipotong kedlm mankuk berisi perut .

4. perah limau nipis + garamse cukup rasa.

5. siap untuk dihidangkan ..







Share/Bookmark

Sunday, May 31, 2009

Nasi Ayam


Share/Bookmark

Thursday, May 21, 2009

Cucur ikan bilis

Resepi :
1. 3 cawan tepung gandum
2. 1 cawan ikan bilis
3. taugeh
4. kangkung
5. daun bawang
6. cili merah
7. soda
8. bawang besar
9. sedikit air
10. sedikit garam

cara-cara membuatnya :
masukkan kesemua bahan2 diatas tadi then gaul macam nak buat cekodok tu ..biarkan selama 1/2 jam baru lah goreng yer..selamat mencuba

Bahan-bahan untuk kuah :
10 biji bawang putih
10 tangkai cili kering
sos tomato
sos cili
cuka
garam gula

cara-cara membuatnya :
kesemua bahan tadi di blend dan di masukkan kedlm air ..tunggu sampai mendidih masukkan tepung jagung sedikit untuk memekatkan kuah..


Share/Bookmark